torsdag 23 januari 2014



Törs man BRÅKA med en möbeljätte? Ja, lite törs jag i alla fall.

Det stora småländska möbel/inredningsföretaget ger sig in i Retro-svängen.
Inte så förvånande, då de är bra på att följa trender.
Det är inte heller så förvånande att de väljer att plagiera.
Men de väljer denna gång att plagiera en design-klassiker och det gör det mig förbenat sne!Det finns så många nu verksamma och duktiga formgivare, både unga och gamla.De flesta av dem hankar sig fram, vissa andra slår igenom stort.Varför inte anlita någon av dem? Göra något eget, något banbrytande?

Så har de ju jobbat förr på IKEA, när de t ex anlitat Jonas Bohlin.
Troligtvis finns det en formgivare bakom IKEA´s nya serie Bråkig också, men ett företag som är känt över hela världen borde veta bättre, än att köpa in ett plagiat av Eugen Trosts Zebraservis!
Det borde de banne mig!
IKEA, jag tycker att ni nu varit riktigt BRÅKIG(a)(följ länken om ni vill se den nya servisen som släpps i februari, vilken jag hoppas ni bannlyser)

Nu ska jag försöka lugna nerverna med en kopp kaffe!




Läs mer om Zebra och Trost på Porslinsbloggen

Uppdaterar "Arg på Ikea-bloggen" idag då jag upptäckt att det inte bara är Trost som är plagierad i den nya serien Bråkig, utan man har även hämtat jättemycket inspiration från Stig Lindergs Comedia. På bloggen Leta retro, kan man se exempel på originalet.

Som om det inte vore nog har man än en gång apat efter Alvar Aaltos pall 60/E 60.
Se originalet HÄR 
Men vadå, den där pallen har ju inte färgad sits, kanske ni tänker.
Jo men det har det visst, se HÄR.

Det som faktiskt irriterar mig mest är att man plagierar utan att skämmas det minsta lilla.
Serien Bråkig har man tagit fram tillsammans med Artrebels, ett design och konstnärskollektiv. De verkar hur kreativa som helst så jag kan verkligen inte förstå vad som gick så snett.
Och när det bloggas om samarbetet som något nyskapande blir jag banne mig mörkrädd. Sanna Fischer Nordström, som jobbar på Aftonbladets magasin Härligt Hemma, tycks inte upptäckt det jag tycker är solklart. Här är hennes presentation av kollektionen. Men det är kanske inte hennes uppgift att vara kritiskt granskande!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar