söndag 1 december 2013

Nu inleder vi väntan på Messias.
Eller tomten? Båda avbildas med skägg, båda är lite mytiska, båda är snälla.
Coca Cola-tomten är ju snäll i alla fall. Hur det är med de där som fixitrixade på gårdarna
nattetid, råder det ju olika åsikter om.
Tomten och Jesus-myterna härstammar från dock olika traditioner, så det är kul att vi kan fira dem samtidigt. Mångkulturellt på något sätt.


Vi firar i år in advent med lussbullebak.
För mig är det nog andra gången i mitt liv jag bakar guldgula
bullar. För sambon är det första.


Fröjdefullt?


Hjälp, likheterna är slående!
(Jan Lööfs vinjettillustration till barnprogrammet Tårtan som sändes 1972)


Som jag minns det så var det ganska kaotiskt i Tårtan-bageriet.
Likheterna slutade tack och lov innan något drastiskt inträffade, och resultatet blev med beröm godkänt.


Trevlig advent till alla, oavsett om det är Tomten, Jesus eller någon helt annan ni väntar på.
Själv väntar jag på att familjen ska vakna så jag kan få mumsa gula bullar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar